lördag 18 juli 2009

Vinskottssallad?


Till avdelningen "riktigt nördiga råvaror" kan jag nu räkna in vinskott.

Under besöket på Condado de Haza introducerade Alejandro Fernandez denna späda läckerhet. Vinskottet är de ljusgröna rankor som vinplantan ständigt skjuter iväg och som vinodlaren för en ojämn kamp att avlägsna då de stjäl energi från druvan.
Skottet skalas av och ätes som de är som små späda sparrisar. De är mycket syrliga men saknar helt beska och påminner om rabarber och krusbär.
Bör vara helt underbara som ett friskt inslag i en sallad.

Om du har en vildvuxen vigård runt hörnet kan du ju testa.

Sorry!
Men nu har jag flyttat bloggen IGEN!
Så blir det när beslut tas lite oövertänkt:
http://ohmansmatovin.wordpress.com/

2 kommentarer:

  1. Hm... Mina föräldrar har ju faktiskt rejäla mängder vinplantor på öland och jag ska dit på måndag. Hurra, nu har jag fått nya idéer!

    SvaraRadera
  2. Du måste rapportera om resultatet!
    Har de en stor odling?

    SvaraRadera