torsdag 9 juli 2009

Svarta listan



Det finns vissa mat- och råvaror som av olika anledningar inte är välkomna i mitt kök. Här är några:
  • Pangasius. En fisk som odlas i Asien och har dykt upp i fiskdiskarna och lunchmenyerna. Kallas även vietnamesisk sjötunga fast inget släktskap finns. Det är egentligen en typ av hajmal. Odlad(metoderna som jag fått berättade för mig är inte för den kräsmagade) fisk som transporterad över halva jordklotet får mig att avstå.
  • Flytande fonder och buljongtärningar. Inga produkter överhuvudtaget med olika former av smakförstärkaren glutamat (E-nummer 620-625) kommer över tröskeln. Fonder och tärningar är ondskan i koncentrat. Har ersatt dessa med bland annat fisksås, misopasta och lantbuljong.
  • Danskt fläsk. Långt innan de senaste larmrapporterna om hur de danska grisarna behandlas var rödvitt fläsk bannat hos oss. Anledningen var ursprungligen att de svenska grisuppfödarna slås ut och vi riskerar att bli utan lokal produktion.
  • "Färsk" pasta. Dyrt, onödigt, sladdrigt och varken särskilt gott eller färsk. Torrpasta ger bättre stuns, är smakmässigt överlägset och finns alltid till hands.
  • Lightprodukter. Fett är gott. Sötningsmedel är mot naturen. Say no more.
  • "Fancy" salt. Designersalt, hawaianskt, tibetanskt, rökt, hälsosalt, smaksatt och diverse andra hittepåvarianter är enligt mig ett geschäft. Vanligt bordssalt, flingsalt och ett riktigt grovt salt är allt som behövs. Lägg pengarna på riktiga råvaror istället.
  • Orangea tomater. Blekröda, importerade växthustomater gör ingen människa glad. Fullständigt meningslösa, gummiaktiga, rent av otäcka och dyra. När det inte finns mogna, svenska tomater köper jag möjligtvis små fina körsbärstomater.
  • Orökt rökt. Skinkor och korvar som säljs som rökta men innehåller tillsatt rökarom är rökta i mitt kök. Det borde vara straffbart att marknadsföra livsmedel på detta sätt.
  • Viner i plastpåse. Detta tjatar jag om så ofta jag kan. Kolla in mitt "manifest" på Facebook. Går du med i gruppen får du en särskild plats i mitt hjärta.
Varför bilden på gröna tomater? Tja en svart lista är inte så bildmässig och dessa små sötnosar växer på min altan och är snart väldigt välkomna in i mitt kök.

Sorry!
Men nu har jag flyttat bloggen IGEN!
Så blir det när beslut tas lite oövertänkt:
http://ohmansmatovin.wordpress.com/

2 kommentarer:

  1. Om du vill kan du få recept på en god marmelad gjord på gröna tomater.../Åsa

    SvaraRadera
  2. denna buljongen är inte mycket bättre än dom andra som innehåller glutamat.
    Jästextrakt har exakt samma funktion. Flera fabrikat har tagit bort glutamaten och ersatt med jästextrakt som låter mycket bättre. Så måste tyvärr säga att du är lurad som så många andra

    SvaraRadera