fredag 10 juli 2009

Skrubba - inte så farligt som det låter.



Idag på morgonen blev det en promenad till de fantastiska hoddorna för inköp av fisk.
Hade redan bestämt mig för en filé av öresundstorsk, men i disken låg en driva med skrubbor nyuppdragna ur sundet. Skrubban(kallas också skrubbskädda eller flundra) ser ut som en liten rödspätta och har något grövre men, i min mening, smakrikare kött. Perfekt pannstorlek. Det blev ett vackert exemplar till min sololunch.

Skrubban vändes hel i vetemjöl och stektes på medelhög värme i lika delar rapsolja och smör. Nypotatis och sallad till.
Jag har just läst Lisa Förare Winbladhs artikel om sardeller och erkänner villigt att jag vandrat okunnig om denna delikatess. Så för att göra bättring svängde jag ihop ett sardellsmör* som fick smälta på den varma fisken.

Firren kostade väl typ femton spänn men smakade lyx.

*En rejäl klatt rumsvarmt smör(NEJ! Det går inte lika bra med margarin!), 3 sardeller och några droppar citron rörs ihop och får stå i kylen för att bli lite fast igen. Klart.

Sorry!
Men nu har jag flyttat bloggen IGEN!
Så blir det när beslut tas lite oövertänkt:
http://ohmansmatovin.wordpress.com/

2 kommentarer:

  1. Åh, Kalmarflundra är det ljuvligaste jag vet, förutom allt annat jag finner ljuvligt förstås. Speciellt rökt flundra, som man kan köpa vid Böda hamn och försöka låta bli att äta upp i bilen innan man hunnit hem!

    SvaraRadera
  2. Fisken får simma omkring till imorgon, då ja är bortbjuden idag. Sardellsmöret lät lockande. så "skrubba" är saltvattnes motsvarighet till sötvattnets "Panka"

    SvaraRadera