onsdag 8 juli 2009

Min kökskompis: Salladsslungan



Tänkte med ojämna mellanrum presentera mina bästa köksompisar, det vill säga prylar och råvaror som hjälper mig i mina göranden och havanden.

Först ut är Salladsslungan.
Denna enkla apparat är helt oumbärlig för mig. Jag gör massor med sallad, både som tillbehör och ensamrätt, särskilt denna årstid när det finns riktig sallad.
Jag har slitit ut flera salladsslungor, bland annat klassikern från NilsJohan som kan användas för att skala potatis. Min absoluta favorit som hängt med i snart två år är från tyska Emsa. En enkel konstruktion, kan staplas med övriga byttor och kan slängas in i diskmaskinen. Såg dem häromdagen på Ica för 100 spänn. En mycket bra investering.

Kardinalfel nummer 1 i salladskonstruktion är att använda blöt sallad. Det blir aldrig bra. Blött, utspätt och sladdrigt. Det är för att undvika detta du måste ha en slunga i skåpet.

Grunden till en bra sallad är att blanda flera typer av sallad med olika karaktär och struktur. Jag brukar till exempel blanda ruccola, crispsallad, ekbladssallad, späd spenat, romansallad och lollo biondo. Minst fyra sorter brukar det bli.
Riv salladen i munstora bitar. Riv alltid sallad. Salladen håller bättre om du river den och det sägs att den blir mindre besk. Skölj den i rikligt med kallt vatten. Om den är lite slapp och trött låter du den ligga i vattnet en stund.
Nu kan du slunga den ordentligt.

Jag brukar göra en ordentlig sats sallad som räcker i minst fyra dagar. Om du gör rum i grönskaslådan längs ned i kylen och klär den med en ren kökshanduk och lägger ytterligare en ovanpå så kan du ha din egen mixsallad färdig till hands. Håller sig fräscht i minst fyra dagar och är en bra bas till massor av sallader.

Sorry!
Men nu har jag flyttat bloggen IGEN!
Så blir det när beslut tas lite oövertänkt:
http://ohmansmatovin.wordpress.com/

4 kommentarer:

  1. Tack för en grundlig och gedigen salladsgenomgång. Själv är jag helt sjukt handikappad nu, eftersom Magnus härommånaden tappade salladsslungan rätt i golvet. Numera lägger jag salladen i en kökshandduk, springer ut i trädgården och snurrar tills jag nästan spyr. Det funkar det med. :)

    Men eftersom vi gifter oss om två veckor ungefär väntar vi med att inhandla eventuell salladsslunga, vi kommer säkert få en tillsammans med orreforsglas och gud vet allt. :)

    SvaraRadera
  2. Du ska önska dig en Emsa (eller köp en själv). Den kan inte gå sönder då den är av mjuk plast. Helt underbart bra, enkel och utrymmessnål.

    SvaraRadera
  3. Jag har en Emsa håller med om att den är jättebra Ingrid

    SvaraRadera
  4. Jag hörde på radions menu att man ska ha lite socker i vattnet då man "spänstar upp" sallad. Det blir, rent osmotiskt, samma effekt som att ha i salt - fast tvärtom. Med reserbation för stavningen: Ein bischen Zucker macht die Salat schmucker

    SvaraRadera